Italien

Italienskakurs på cykel 4 stars

Adress: Hotel Le Seizena

Dag 1: Ankomst Otranto. Deltagarna kommer till Otranto. Ett förberedande möte hålls inför resan.

Dag 2: Inlandet nära Otranto. På morgonen har vi italienska test för indelning i grupper utefter nivå. På eftermiddagen gör vi den första cykelutflykten i omgivningarna kring Otranto.Vi kommer att se några förhistoriska monument ute på landsbygden, den vackra botaniska trädgården Giuggianello, och vi besöker en gård där man producerar osten Uggiano la Chiesa.

Dag 3: Från Otranto till Castro. Dagen ägnas åt en av de mest fascinerande kuststräckorna i Italien, där det finns många torn från 1500-talet som ligger alldeles intill havet. Vi är i den allra östligaste delen av Italien och under riktigt klara dagar kan man se bergen i Albanien och Grekland. På eftermiddagen besöker vi grottan Zinzulusa, där vi går ner tiotals meter under jorden och senare njuter vi av den vackra bukten Acquaviva.

Dag 4: Från Castro till Leuca. Vi fortsätter längs med kusten Otranto-Leuca. Parkvägen med sin fantastiska utsikt. När vi kommer fram till Marina Serra har vi en lektion i italienska i tallskogen och sen vilar vi i en vacker bukt där vi också kan bada. På eftermiddagen besöker vi den lilla byn Tricase, känd för sina kyrkor och sina trånga gränder, sen beger vi oss mot Leuca på mindre vägar omgivna av olivträd.

Dag 5: Leuca. Idag är en speciell dag med en lektion i italienska medan vi cyklar genom de små byarna kring Capo di Leuca. Vi besöker torn, underjordiska kvarnar, ruinerna från en förromersk stad, ett mausoleum med spår av bysantinska fresker, ett halvt övergivet slott, en gammal kyrka med en stor underjordisk del och allt detta samtidigt som en lektion hålls av våra lärare. På eftermiddagen gör vi en utflykt i segelbåt och äter lunch ombord.

Dag 6: Leuca - Torre Suda. Dagen ägnas åt den salentinska landsbygden, i en av de bäst bevarade delarna i regionen, bland olivträden och Medelhavet. Lektion i den lilla skogen vid en biologisk Agriturismo, där vi även äter lunch. På eftermiddagen, efter den andra lektionen, cyklar vi vidare igen, genom landsbygden, där vi kommer att se i trulli och le pajare, antika byggnadsverk i torr sten, och parken Tu rat, en konstruktion i arabisk stil.

Dag 7: Från Torre Suda till Santa Caterina. Lektion vid havet idag i en tallskog intill en av de mäst kända stränderna i hela Italien. Efter lunch besöker vi Gallipoli - en antik romersk stad som ligger på en ö, som än idag är bebodd av ett dussintal fiskare. Vid solnedgången beger vi oss mot Santa Caterina, där vi sover på ett Bed & Breakfast, alldeles vid strandpromenaden.

Dag 8: Santa Caterina. En fullspäckad dag. På morgonen börjar vi med en kort cykeltur: vi besöker staden Nardo och några fantastiskt vackra gårdar i omgivningarna. Därefter återvänder vi till vårt Bed & Breakfast för en lektion i italienska. På eftermiddagen går vi till fots (eller paddlar kajak) i nationalparken Porto Selvaggio: en skog alldeles vid havet. Där har vi också vår andra lektion, vi tar ett dopp i havet och återvänder sedan till vårt Bed & Breakfast vid solnedgången.

Dag 9: Från Santa Caterina till Lecce. Morgonen ägnas åt slutprov i italienskakursen. Efter lunch beger vi oss mot Galatone, där vi besöker borgen och den gamla delen av staden Därefter kommer vi till Galatina, en av de vackraste byarna i hela regionen, där vi besöker den vackra kyrkan Santa Caterina d Alessandria, en av mästerverken av medeltida konst i Sydeuropa. Vi gör ett kort besök på en lokal vingård, för att se hur produktionsprocessen av vin går till, vi avslutar med provsmakning av vin och ost. Senare på eftermiddagen tar vi tåget mot Lecce, dit vi anländer framemot kvällen.

Dag 10: Avresa.På morgonen guidad tur i Lecce (till fots) och avresa.
Datum 05 - 14 juni och 25 september - 4 oktober.
Följande är inkl i priset: - 20 timmar italienska med utbildade lärare, - 9 nätter på Bed & Breakfast, hotell eller på agriturismo (i dubbelrum), - 9 frukostar, - 9 luncher eller middagar, - Provsmakning av vin , ost, och typiska produkter, - Utflykt i segelbåt, - Guide som finns med 24 timmar om dygnet, - Cykeluthyrning, - Transport av bagage, - Försäkring.

Faciliteter & Tjänster

Förfrågan är ej bindande

Dela med vänner Facebook share link Twitter share link Tipsa en vän

Andra Cykel och vandring

Cykel, vandring och gastronomi i Piemonte
Elcykel och vandring i Spanien
Gastronomisk cykelresa på egen hand
Weekend med vandring och matupplevelse i Piemonte